키오스크형 게임 사용자 인터페이스 디자인 설계 및 구현
키오스크형 게임 사용자 인터페이스 디자인 설계 및 구현
남현우(서경대학교 디자인학부 교수)
[디지털디자인학연구 Vol.1 2001.2]
게임 UI(User Interface)란 게이머와 게임사이의 상호 정보 교환의 문제점을 지각적, 인지적 특질로부터 밝혀 내고 이를 체계화 시켜서 게이머가 쉽게 게임을 학습하고, 흥미를 유발할 수 있는 인터페이스를 만들어 가는 디자인 접근법이라 정의 할 수 있다. 게임 디자인의 목표는 게임을 기획․발안하고, 이후로 시스템을 디자인하고 시나리오를 담으며, 개발을 지휘하고 최종적으로 하나의 작품을 완성하는 총체적인 Design Workflow이다. 따라서 게임 UI 디자인은 커뮤니케이션, 시각 디자인(조직성, 경제성, 의사 소통성), 인간 공학(반응시간, 시계, 표시, 착시), 심리학(게슈탈트 이론, 유사성, 근접성, 연속성, 폐쇄성) 등이 결합된 Fusion 학문분야이다.
결론적으로 성공적인 게임 UI 디자인은 게이머가 원하는 것이 무엇인지 정확하게 파악해야 되며, 게임 시스템의 목적이 무엇인지 파악해야 된다. 성공적인 게임 시스템은 게이머가 쉽고 편리하게 원하는 정보를 얻으면서 흥미를 유발하도록 설계되어야 한다. 따라서 실제로 게이머가 경험하는 것을 테스트하고, 여러번 반복 테스트 후 적용해야 된다.
본 연구에서는 물론 키오스크형 게임 UI 사례분석으로 진행되었지만 게임 개발에 필요한 사용자 인터페이스의 평가는 진행되지 못했다. 이를 위해서는 체계적인 게임 UI의 Usability Engineering 방법을 연구해야 된다.
The Design and Implementation of Game User Interface Design for KIOSK Type
Nam, Hyun Woo
Game UI(User Interface) cane be defined as design approach methoed that comes to light the problem of mutual information exchange between game and gamer from perceptional and cognitive property, sytematize them, so make gamer study easy and be exited. The purpose of game design is total design workflow that plan and make an idea for game, design the system, puts in scenario, and direct the development. Therefore, game UI design is the part of Fusion study combined communication, visual design(organic ability, economical efficiency, and communicational fluency), huamn engineering(Gestalt theory, resemblance, approximation and continuity and closing) and psychology.
Cconsequently, succesful game UI design must be grasped what gamer wants to and gamers purpose. Succesful game system must be designed to make gamer be exited getting the information he want easily and comfortably. So it mesut be tested gamer‘s real experience and applied after repaeted many tests.
In this stydy, of course, it was progressed for KIOSK game UI case study, but we could not try to evaluate userinterface needed on game development. For this study, we must study systemic game UI Usability Engineering.
(Keyword)
Game, KIOSK, Interface Design
문의 : 남현우(서경대학교 디자인학부 교수, webmaster@cadpia.com)